Co zrobić gdy ktoś włamał się na pocztę? 3 kroki
Data publikacji 18 stycznia 2021W dzisiejszych czasach wiele rzeczy robimy przez internet. Nie wydaje się to szkodliwe, gdy oglądamy filmiki i czytamy plotki o celebrytach, ale na naszej poczcie są nasze najbardziej prywatne dane – od informacji finansowych do danych osobowych. Co zrobić gdy ktoś włamał się na pocztę? Jak zminimalizować negatywne skutki? 3 kroki, które powinniśmy zrobić!
1. Ustawienie silniejszego hasła
Jeśli cyberprzestępca jeszcze nie zmienił naszego hasła do poczty, powinniśmy zrobić to sami. Ważne jest, by działać szybko – możliwe jest, że odzyskamy wtedy dostęp do naszego konta. Hasło powinno być silne. Znaczy to, że najlepiej, by zawierało przynajmniej jeden znak specjalny (np. znak zapytania, kropkę, wykrzyknik), małe litery i wielkie litery. Hasłem nie powinno być nasze imię bądź nazwisko – najlepiej, by było abstrakcyjne, ale też możliwe do zapamiętania, np. coś kojarzącego nam się z najbliższą osobą.
O silne hasło powinniśmy zadbać znacznie wcześniej, a nie dopiero po włamaniu. Nasza skrzynka e-mail zawiera wiele poufnych informacji, których hakerzy nie powinni móc wykraść. Warto o to zadbać zanim będzie za późno! Pamiętajmy też o tym, by nie mieć identycznego hasła do wszystkich ważnych kont, np. do poczty i do e-banku. Ułatwi to wtedy cyberprzestępcom działanie.
Polecamy: https://stacjonarnyinternet.pl/naprawa-dysku-twardego-czy-jest-mozliwa-i-ile-kosztuje/
2. Co zrobić gdy ktoś włamał się na pocztę – poinformowanie innych o sytuacji
Hakerzy, być może, będą chcieli rozsyłać osobom z listy kontaktów, wiadomości z wirusami. Z tego powodu warto powiadomić o włamaniu znajomych i osoby, z którymi pracujemy. Będą oni wiedzieć, że wysyłane maile nie są od Ciebie, a od hakera. Może ich to uchronić przed takim samym problemem – wirus może wykraść hasła również od innych osób!
O włamaniu powinniśmy powiadomić również operatora poczty. Możliwe, że pomoże to w odzyskaniu dostępu do konta i w znalezieniu hakera. Im szybciej zadziałamy, tym lepiej dla nas i szansa na to, że cyberprzestępca już zdążył wykraść nasze dane, maleje. Operator zwiększy czujność i, być może, zapobiegnie takim sytuacjom w przyszłości.
3. Obserwowanie sytuacji
Po tym, jak haker przejmie naszą pocztę, należy obserwować wszystkie portale, z którymi była połączona – bank, media społecznościowe (jak np. Facebook, Instagram, Twitter). Dostęp do maila daje cyberprzestępcy możliwość zmiany hasła również na tych platformach. Powinniśmy więc obserwować, czy nie są wykonywane żadne czynności z poziomu innych stron, czy naszym znajomym nie jest rozsyłany spam, czy pieniądze nie znikają z konta. Wtedy możemy podjąć odpowiednie kroki, np. zablokować konto bankowe.